لجستیک

اگر از ۱۰۰ نفر بپرسید که لجستیک چیست؟ بی شک بیش از ۸۰ درصد آنها نمی‏دانند، ۱۰ درصد در مورد تدارکات نظامی با شما حرف می‏زنند. در حالت خوشبینانه نیمی از ۱۰ درصد باقی مانده آن را حمل و نقل تعریف می کنند و نیم دیگر تعریف واقعی لجستیک یعنی (انبارداری و ذخیره سازی، حمل و نقل، مدیریت اطلاعات) را دارند.

این در حالی است که در دنیای دیجیتالی امروز خیلی ها با لجستیک سر و کار دارند و خودشان بی خبرند. لباسی که از یک فروشگاه اینترنتی می خرید، کفشی که بعد از یک تبلیغ تلویزیونی سفارش می دهید و یا وسیله آشپزخانه ای که از یک کانال تلگرام انتخاب می کنید، همه بعد از انتخاب و خرید شما به افراد فعال در حوزه لجستیک سپرده می شود و بعد به دست شما می رسد. نگهداری کالا، بسته بندی آن و در آخر ارسال برای شما، همه و همه یعنی لجستیک.

مدیران فروشگاه های مجازی (سایت اینترنتی، فروش تلویزیونی، فروش اینستاگرامی و تلگرامی) بروز، حتما تمام فعالیت های گفته شده را به شرکت های لجستیکی کاردان سپرده و با انجا ندادن آنها، از افزایش هزینه و انجام شدن کار به صورت غیرتخصصی جلوگیری می کنند. حال آنکه هنوز درصد زیادی از مدیران به اهمیت برون سپاری لجستیک واقف نیستند. توصیه ما یک مطالعه کوتاه و مفید در مورد لجستیک است که خودمان راه را برای شما کوتاه کرده ایم.

فعالیت‌های‌ لجستیکی‌ در همۀ‌ حوزه‌های‌ زندگی‌ انسان‌ به‌طور مستقیم‌ و غیر مستقیم‌ تأثیرگذار می‌باشند؛ از امور فردی‌ و روزمره‌ گرفته تا زندگی‌ خانوادگی‌ و همین‌طور چرخۀ حیات سازمان‌ها‌ و… همه و همه به‌ صورتی‌ فراگیر، متأثر از موضوعات‌ و مفاهیم‌ لجستیکی‌ است. از آنجایی که هدف لجستیک، حداقل کردن هزینه‌های سازمان با ایجاد مطلوبیت زمانی و مکانی برای کالا می‌باشد، روش‌هایی مانند لجستیک ناب، برون سپاری، لجستیک مجازی، لجستیک معکوس، لجستیک یکپارچه و مدیریت زنجیره تامین و سایر نظریه‌ها و روش‌های لجستیکی، به دنبال ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان و افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های لجستیکی به عنوان بخش مهمی از هزینه‌های تولید می‌باشند. به گونه‌ای که توسعه و بکارگیری مؤثر علم لجستیک و بهره‌گیری از مفاهیم علمی درمدیریت زنجیره تامین کالا طی سال‌های گذشته در برخی از کشورها موجب کاهش ۵% تولید ناخالص ملی آنان گردیده است .پس می‌توان ادعا کرد لجستیک  در حال تبدیل شدن به یکی از پایه‎های توسعۀ اقتصادی است و باید به آن توجه ویژه نمود.