اگر از ۱۰۰ نفر بپرسید که لجستیک چیست؟ بی شک بیش از ۸۰ درصد آنها نمیدانند، ۱۰ درصد در مورد تدارکات نظامی با شما حرف میزنند. در حالت خوشبینانه نیمی از ۱۰ درصد باقی مانده آن را حمل و نقل تعریف می کنند و نیم دیگر تعریف واقعی لجستیک یعنی (انبارداری و ذخیره سازی، حمل و نقل، مدیریت اطلاعات) را دارند.
این در حالی است که در دنیای دیجیتالی امروز خیلی ها با لجستیک سر و کار دارند و خودشان بی خبرند. لباسی که از یک فروشگاه اینترنتی می خرید، کفشی که بعد از یک تبلیغ تلویزیونی سفارش می دهید و یا وسیله آشپزخانه ای که از یک کانال تلگرام انتخاب می کنید، همه بعد از انتخاب و خرید شما به افراد فعال در حوزه لجستیک سپرده می شود و بعد به دست شما می رسد. نگهداری کالا، بسته بندی آن و در آخر ارسال برای شما، همه و همه یعنی لجستیک.
مدیران فروشگاه های مجازی (سایت اینترنتی، فروش تلویزیونی، فروش اینستاگرامی و تلگرامی) بروز، حتما تمام فعالیت های گفته شده را به شرکت های لجستیکی کاردان سپرده و با انجا ندادن آنها، از افزایش هزینه و انجام شدن کار به صورت غیرتخصصی جلوگیری می کنند. حال آنکه هنوز درصد زیادی از مدیران به اهمیت برون سپاری لجستیک واقف نیستند. توصیه ما یک مطالعه کوتاه و مفید در مورد لجستیک است که خودمان راه را برای شما کوتاه کرده ایم.
فعالیتهای لجستیکی در همۀ حوزههای زندگی انسان بهطور مستقیم و غیر مستقیم تأثیرگذار میباشند؛ از امور فردی و روزمره گرفته تا زندگی خانوادگی و همینطور چرخۀ حیات سازمانها و… همه و همه به صورتی فراگیر، متأثر از موضوعات و مفاهیم لجستیکی است. از آنجایی که هدف لجستیک، حداقل کردن هزینههای سازمان با ایجاد مطلوبیت زمانی و مکانی برای کالا میباشد، روشهایی مانند لجستیک ناب، برون سپاری، لجستیک مجازی، لجستیک معکوس، لجستیک یکپارچه و مدیریت زنجیره تامین و سایر نظریهها و روشهای لجستیکی، به دنبال ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان و افزایش بهرهوری و کاهش هزینههای لجستیکی به عنوان بخش مهمی از هزینههای تولید میباشند. به گونهای که توسعه و بکارگیری مؤثر علم لجستیک و بهرهگیری از مفاهیم علمی درمدیریت زنجیره تامین کالا طی سالهای گذشته در برخی از کشورها موجب کاهش ۵% تولید ناخالص ملی آنان گردیده است .پس میتوان ادعا کرد لجستیک در حال تبدیل شدن به یکی از پایههای توسعۀ اقتصادی است و باید به آن توجه ویژه نمود.